Nowym torowiskiem do zajezdni. Rozszerzamy zamówienie.
Rozszerzymy zamówienie na modernizację torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej.
Rada Miasta zdecydowała o niezbędnych zmianach w budżecie oraz wieloletniej prognozie finansowej.
Prace budowlane realizowane będą w przyszłym roku i dzięki nim także Łęgnowo będzie obsługiwane nowoczesnymi niskopodłogowymi tramwajami.
Z początkiem roku podpisana została umowa o wartości 60 mln zł na modernizację ul. Toruńskiej od nowych mostów do zajezdni.
Zakres inwestycji obejmuje m.in. wymianę torowiska wraz z podbudową, słupów podtrzymujących sieć, oświetlenia. Modernizowane będą wszystkie przejazdy.
Dzięki tej inwestycji tramwaje szybciej i bezpieczniej przejadą przez kluczowy odcinek łączący bydgoską sieć z zajezdnią. W zakres inwestycji wejdzie też część drogowa zakładająca przede wszystkim wybudowanie po południowej stronie ulicy infrastruktury dla rowerzystów (z nawierzchniami bitumicznymi) oraz pieszych (z chodnikami z płyt betonowych). Na nowo budowane będą perony, które będą wyższe i ułatwią wygodniejsze wsiadanie do tramwajów.
W przetargu uwzględniona została możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne odcinki ul. Toruńskiej:
• od ul. Perłowej do ronda Toruńskiego (dodatkowy łączny koszt 7 mln zł)
• od zajezdni do pętli „Stomil". (dodatkowy łączny koszt 53 mln zł)
Rada Miasta na nadzwyczajnej sesji zaakceptowała zmiany w budżecie i Wieloletniej Prognozie Finansowej. Pozwolą one na uruchomienie środków na rozszerzenie zadania o wyżej wymienione odcinki. Przy okazji inwestycji tramwajowej powstaną również inne elementy drogowej infrastruktury, w tym ścieżki rowerowe i oświetlone przejścia.
Dzięki tej inwestycji, po zakończeniu prac, w roku 2026, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy.
Obecnie realizujemy całkowitą wymianą starszych pojazdów na nowoczesne tramwaje.
Kolejny odcinek Wielkiej Pętli Fordonu GOTOWY
Wielka Pętla Fordonu to duży projekt, który zakłada budowę nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej, otaczającej wszystkie fordońskie osiedla.
W pierwszej kolejności wykonaliśmy trasę nad brzegiem Wisły.
Teraz przyszła pora na ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów.
Prace budowalne właśnie dobiegły końca.
Inwestycję przy ul. Geodetów wybrali do realizacji mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Prace realizowała firma Strabag.
Wartość zadania to ponad 1,6 mln zł.
Obecnie trwają prace odbiorowe.
W ramach inwestycji powstał ciąg pieszo-rowerowy, przebudowywane zostały też zjazdy na teren posesji.
Twardą nawierzchnię i wyniesioną formę zyskało skrzyżowanie ulic Tatrzańskiej i Wierchowej.
Na skrzyżowaniu z ul. Wyzwolenia pojawił się bezpieczny przejazd oraz przejście dla pieszych.
Z trasy korzystają już piesi, biegacze i rowerzyści.
Przypominamy, że pod koniec ubiegłego roku oddany został do ruchu ciąg pieszo-rowerowy na ul. Promenada nad brzegiem Wisły.
To również odcinek Wielkiej Pętli Fordonu, która docelowo będzie miała ponad 20 km długości.
Wielka Pętla Fordonu
Jej północna część ma przebiegać u podnóża fordońskiego zbocza od osiedla Eskulapa do Tatrzańskiego. Poprzez ulice Wierchową i Geodetów poprowadzi w kierunku wału przeciwpowodziowego otaczającego Fordon od wschodu. Dalej trasa pobiegnie w kierunku Brdyujścia, przekroczy ulicę Fordońską i przez planowany park akademicki na zapleczu kampusu Politechniki Bydgoskiej dotrze do skrzyżowania ulic Akademickiej i Rejewskiego. Tam połączy się z istniejącą już drogą rowerową wzdłuż ul. Matki Teresy z Kalkuty prowadzącą na osiedle Eskulapa.
Kolejne odcinki Wielkiej Pętli w przygotowaniu:
- trwają prace projektowe dla odcinka pomiędzy Szkołą Podstawową przy ul. Kromera a ul. Sudecką. Dokumentacja i niezbędne pozwolenia zostaną skompletowane w 2025 roku.
- powstaje też dokumentacja dla drogi rowerowej, która połączyć ma istniejącą drogę w kierunku Jarużyna z okolicą pętli autobusowej na osiedlu Tatrzańskim
- obecnie przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na odcinek od Sudeckiej do granicy Miasta.
Remont ul. Łęczyckiej - ruszają prace budowlane.
Na ul. Łęczyckiej pojawi się nowa nawierzchnia i chodniki.
Przebudowane zostaną też wjazdy na posesje.
Ruszają prace budowlane.
Od środy 15 maja cześć ulicy zostanie zamknięta.
Inaczej kursować będzie też kilka linii autobusowych.
Zadanie obejmuje remont ulicy Łęczyckiej na odcinku od ulicy Kamiennej do ulicy Curie-Skłodowskiej oraz od ulicy Curie-Skłodowskiej do ulicy Fordońskiej.
W ramach realizowanych robót wymienione zostaną krawężniki oraz przebudowany zostanie chodnik po stronie zachodniej - w stronę Kamiennej.
Wyremontowane zostaną wjazdy na posesję wzdłuż ulicy Łęczyckiej na odcinku od ulicy Bocznej do ulicy Curie-Skłodowskiej
W celu minimalizowania utrudnień, prace budowlane będą realizowane etapami.
Od 15 maja zamknięty zostanie odcinek ul. Łęczyckiej od ul. Fordońskiej do ronda przy ul. Skłodowskiej-Curie.
Zapewnione zostaną tylko dojazdy do sklepów i posesji.
Objazd dla samochodów zalecany jest ul. Fabryczną.
Autobusy linii nr 59, 64, 69, 89 i 33N w obu kierunkach kursować będą natomiast ul. Bałtycką.
Zawieszony zostanie też przystanek Most Kazimierza Wielkiego (szczegóły na grafice).
Prace budowlane na powyższym odcinku ul. Łęczyckiej potrwają do końca czerwca.
Po ich zakończeniu wykonawca rozpocznie roboty budowlane na odcinku od ronda na ul. Skłodowskiej-Curie do ul. Bocznej (II etap) a następnie do ul. Kamiennej (III etap).
Wykonawcą robót jest firma STRABAG Sp. z o.o.
Koszt zadania to ponad 7,5 mln zł.
Wszystkie prace zakończą się jesienią bieżącego roku.
Pragniemy zauważyć, że obecnie realizowane zadanie nie obejmuje przebudowy skrzyżowania na ul. Łęczyckiej z Skłodowskiej-Curie oraz chodnika po wschodniej stronie Łęczyckiej.
Docelowo bowiem planowana jest tam budowa ciągu pieszo-rowerowego, który połączy się z trasą rowerowa planowaną też w ciągu ul. Curie - Skłodowskiej.
Dla tego zadania trwają już prace projektowe.
Testuj z nami chińskiego elektryka
Od 11 do 20 maja Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) będą testować na bydgoskich trasach autobus elektryczny Yutong U12.
Testy będą przeprowadzane na liniach autobusowych 54, 57, 59, 60, 77 i 80.
To kolejny sprawdzian dla tego typu pojazdu i dobra okazja aby samemu sprawdzić zastosowane tam rozwiązania.
Zapraszamy do wspólnej przejażdżki.
Testowany elektryk to model Yutong U12.
Autobus chińskiego producenta, ma 12 metrów długości. Na pokładzie posiada 34 miejsca siedzące i może zabrać 90 pasażerów.
Na jednym ładowaniu autobus osiąga nawet 400 kilometrów, a jego stylistyka została doceniona nagrodą Busworld Design Award podczas Busworld Europe w Brukseli.
Zeroemisyjny autobus Yutong U12 wyróżnia się nawet 400-kilometrowym zasięgiem na jednym ładowaniu, osiąganym dzięki bezkobaltowym bateriom oraz rekuperatorowi energii – umożliwiającemu odzyskiwanie jej podczas hamowania.
O komfort i wygodę pasażerów dbają m.in. automatyczna klimatyzacja, elektryczne ogrzewanie oraz siedzenia wyposażone w ładowarki USB.
Konstrukcja autobusu jest niskopodłogowa, odpowiadając na potrzeby osób niepełnosprawnych i o ograniczonej mobilności. Autobus jest przyjazny także dla kierowcy, zapewniając mu panoramiczny kokpit, zestaw kamer z 360-stopniowym widokiem oraz pełną kontrolę kluczowych parametrów.
Autobus elektryczny będzie kursował od 11 do 20 maja na liniach autobusowych 54, 57, 59, 60, 77 i 80.
Funkcjonowanie i przebieg pojazdu mogą być uzależnione od wielu czynników np. dodatkowego ładowania w ciągu dnia.
Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową, dlatego przejazd autobusem trzeba opłacić za pomocą tradycyjnego biletu papierowego.
W autobusie zamontowane są kasowniki starego typu.
Autobus nie będzie posiadał też barw miejskich i wielu przydatnych informacji wewnątrz.
Elektryk jest pomalowany na żółto i czerwono, więc rozpoznanie go nie sprawi większego problemu.
Yutong, choć wydaje się firmą nieznaną na polskim rynku, to posiada już 15% światowego rynku autobusów nisko- i zeroemisyjnych. W Europie ma zakontraktowanych 12 tys. sztuk takich pojazdów, a na świecie jeździ lub jeździć będzie 170 tys. autobusów tego producenta.
Kilkanaście takich pojazdów zostało ostatnio zakupionych w Warszawie.
Zachęcamy do przejazdu
Godziny odjazdów autobusu elektrycznego:
11.05.2024 r.
Dworzec Główny: 8:51 (57), 10:56 (80), 12:25 (80), 13:56 (80), 15:19 (80), 16:51 (57),
Błonie: 9:45 (57),
Port Lotniczy: 11:43 (80), 13:02 (80), 14:43 (80), 16:02 (80).
12.05.2024 r.
Niklowa: 6:38, 8:08, 10:08, 12:08, 14:08, 16:08, 18:08;
Morska: 7:25, 9:21, 11:18, 13:18, 15:18, 17:21
14.05.2024 r.
Błonie: 6:29, 7:59, 9:34, 10:54, 12:14, 13:45, 15:14,
Piaski: 7:15, 8:45, 10:45, 11:35, 14:30,
Smukała: 12:55, 15:55
15.05.2024 r.
Dworzec Główny: 5:13 (57), 6:52 (80), 9:04 (80), 10:53 (57), 12:34 (57), 14:12 (57), 16:01 (80), 17:42(57)
Błonie: 5:55 (57), 11:44 (57), 13:24 (57), 15:07 (57).
Port Lotniczy: 8:03 (80), 10:03 (80), 17:03 (80)
17.05.2024 r.
Błonie: 5:30 (60), 6:45 (59), 8:30 (60), 10:15 (59), 11:45 (59), 13:15 (60), 14:27 (60), 15:52 (60), 17:27 (60), 19:00 (60)
Kapuściska: 11:02 (59), 12:32 (59)
Łęgnowo: 7:37 (59)
Morska: 5:07 (60), 6:11 (60), 9:16 (60), 13:48 (60), 15:13 (60), 16:44 (60), 18:31 (60)
18.05.2024 r.
Dworzec Główny: 8:51 (57), 10:56 (80), 12:25 (80), 13:56 (80), 15:19 (80), 16:51 (57),
Błonie: 9:45 (57),
Port Lotniczy: 11:43 (80), 13:02 (80), 14:43 (80), 16:02 (80).
20.05.2024 r.
Błonie: 6:29, 7:59, 9:34, 10:54, 12:14, 13:45, 15:14,
Piaski: 7:15, 8:45, 10:45, 11:35, 14:30,
Smukała: 12:55, 15:55